Hur fungerar det?

Här har vi sammanställt de vanliga frågorna. Hittar ni inte svar på er fråga är ni välkomna att ringa eller mejla oss!

?

Pick up Storage är en smart och smidig helhetslösning när du behöver hyra ett förråd. Vi förvarar och hämtar allt du behöver. Med ett knapptryck bokar du ett förråd. Förrådet kör vi sedan hem till dig och hämtar det du vill förvara. Därefter transporterar vi tillbaka förrådet till vår säkra och uppvärmda förrådsanläggning. Lika enkelt beställer du sedan hemleverans av ditt förråd.

Vid första anblick är vi alla ganska lika. Men den stora skillnaden är att vi bokstavligt talat tar med oss förrådet hem till dig. På så sätt halverar vi både hanteringstiden och gör hämtningen ännu säkrare. Hur då kanske du undrar. Jo eftersom vi endast behöver packa ditt förråd en gång hemma hos dig. Vanliga flyttföretag eller magasineringsföretag med hämtservice packar först in i lastbilen för att sedan packa in dina föremål i förrådet på förrådsanläggningen. Det är en kostnad du slipper ta. Dessutom minimerar du chansen att något går sönder eller försvinner på vägen.

Vi sköter all logistik med egna fordon och egen personal. Våra medarbetare är proffs på att packa förråd och vet hur man både packar säkert och yteffektivt. Inhyrd personal saknar oftast den kompetens och erfarenheten som behövs. Dessutom äger vi våra förvaringsanläggningar och kan på så sätt erbjuda mycket bättre priser än något annat magasinerinsföretag.

Med traditionella Self Storage förväntas du som kund att göra allt arbete själv. Med Pick up Storage slipper du allt bestyr. Istället kommer vi med förrådet hem till dig och hämtar dina saker, förvarar dem och kör sedan tillbaka dem när du vill.

Vi förvarar dina saker i våra mobila magasineringsboxar. Boxarna placeras i vår uppvärmda anläggning ca 20 minuter utanför stan. Anläggningen ligger på inhägnat område och är självklart utrustad med larm och brandskydd.

Javisst kan du det! Detta är i själva verket väldigt vanligt. Vi hämtar och levererar till valfri adress i Stockholm, Norrtälje, Uppsala och Enköping.

Vi gör alltid en preliminär beräkning av din förrådsyta så vi vet hur många magasineringsboxar vi ska köra ut. Vi gör alltid en beräkning på ett normalt möblerat hem. Men vi kan också göra en närmare beräkning på dina inventarier. Hos Pick up Storage betalar du endast för de förråd dina saker faktiskt utnyttjar. 

Ja! Försäkringsskyddet skall omfatta hela värdet och skall gälla under hela förvaringsperioden. För privatpersoner räcker det oftast med hemförsäkring genom det så kallade bortaskyddet. Meddela ert försäkringsbolag att ni förvarar hos Pick up Storage (Skraggen AB) Jupitervägen 8 B, 194 43 Upplands Väsby. Vi rekommenderar er även att teckna en objektsförsäkring.

Ja givetvis om vi orsakat skadan. Pick up Storage innehar en transportöransvarsförsäkring. Skulle därför något skadas eller förstöras under inflytt ersätter vi med antigen reparation eller kompenserar till föremålets marknadsvärde. För att kunna få full kompensation måste föremålet vara transportskyddat/emballerat av Pick up Storage. Vill du veta mer hänvisar vi till Bohag 2010, branschens allmänna flyttbestämmelser för konsumenter. Mindre repor eller ytskador kompenseras inte. Vi rekommenderar  även att teckna en objektförsäkring genom ditt försäkringsbolag,

Alla våra kontrakt löper på tills du säger upp det med en månads uppsägningstid.

Vi följer Bohag 2010 vilket är standard inom branschen. I Bohag 2010 kan ni läsa om vem som har ansvaret vid eventuella skador och om våran respektive kundens skyldigheter. Vi har transportöransvarsförsäkring via Trygghansa och är alltså fullt försäkrade ( givet att villkoren följs enligt Bohag 2010 ), och innehar företagsförsäkring samt budbilsförsäkring. Läs även våra Allmänna flyttvillkor för fler detaljer.

Ja absolut. Försäkra din flytt genom att boka vår tillvalstjänst packning och emballering. Vi brukar kalla det kundens trygghetsgaranti. Våra professionella packmästare är utbildade och är vana att packa stort som smått, lätt som tungt. De vet vilka föremål som kräver extra omsorg och hur man packar dem på bästa sätt. Vanligtvis kommer dem en till två dagar innan flytten. Vi utför även enklare monteringsarbete. Notera dock att vi inte hanterar el och förutsätter att alla kontakter är urkopplade.

Bästa är om du kan reservera en plats åt oss genom att antingen sätta ut koner ( med ca 8 meters mellanrum ) eller parkera din egen bil där. I vissa fall krävs parkeringstillstånd. Vi parkerar alltid lagligt men skulle ni önska att vi parkerar på andra platser för att komma närmre ert boende så är det på ert ansvar. Får vi en parkeringsbot betalas denna av dig som kund. 

Normal flytthantering innebär att vi ska kunna lyfta en flyttlåda utan att botten eller handtagen går sönder ( packa inte för tungt ). Flyttlådorna ska vara förslutna. Vi ska kunna ställa ner en låda utan att föremålen i lådan trillar och går sönder ( använd skydd / mellanlägg ). Dina möbler ska kunna bäras, fraktas och förvaras utan att få en repa eller gå sönder. Möblerna ska därför skyddas med bubbelplast eller likvärdigt. Bubbelplasten ska sitta fast ordentligt vid hantering. Det krävs ett par lager bubbelplast för att dina saker ska vara skyddade. Använd gärna hörnskydd för extra skydd. Lampskärmar och mindre lösa föremål ska emballeras och sedan packas ner i flyttlådor. Soffor och madrasser skyddas bäst med våra säng och sofföverdrag. Markera ömtåliga objekt och föremål med varningsetiketter och informera oss på förhand om du har några värdefulla eller ömtåliga föremål så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder och komma med rätt flyttredskap. Våra medarbetare är professionella och kommer hantera dina saker med största omtanke och försiktighet. Vi gör detta för att kunna garantera dig som kund en trygg och säker flytt. Dina saker är viktiga för oss.

När du har mottagit din orderbekräftelse anses din flytt och ditt förråd vara bokat. Du kan avboka upp till fjorton (14 ) dagar innan din bokade upphämtning / utkörning och ändra datum upp till sju ( 7 ) dagar. Avbokningar efter fjorton (14 ) dagar debiteras 50 % av flyttavgiften. Vid misslyckad leverans dvs “no show” att kunden inte dyker upp vid leverans debiteras 80 % av flyttavgiften och vid rörligt pris som minst tre ( 3 ) timmar.

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 150 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. Tyvärr är det alldeles för många företag inom flytt som inte har detta. För att du som kund ska känna dig trygg med att dina saker hanteras proffsigt och korrekt, be alltid om registreringsnumret på företagets transportmedel. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter. Dessutom är dina saker oförsäkrade. Det krävs nämligen ett transporttillstånd för att kunna teckna en transportöransvarsförsäkring. För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Vi har självfallet ett transporttillstånd, försäkringar och hög kreditvärdighet.

Vi hjälper gärna till med återvinning till närmaste återvinningscentral. Vi kan även frakta föremålen till myrorna, stadsmissionen, auktionshus eller liknande. Om du planerar att lämna saker på auktionshus, myrorna eller stadsmissionen tänk på att rådfråga dem innan avlämning då de ibland har restriktioner på vad de tar emot och inte tar emot. Tänk på att det tillkommer en tippavgift utöver arbetskostnaden. Tippavgiften baseras på vikt och typ av återvinning. 

Saknar du svar på din fråga?

Prata Med En Av Våra Förrådsexperter. Lämna dina uppgifter så hör en av våra förrådsexperter av sig.

08-128 79 000

kundsupport@pickupstorage.se

Jupitervägen 8 B

194 43 Upplands Väsby