Chat with us, powered by LiveChat
Prata med en förrådsexpert 08-128 79 000

FAQ

Har du en fråga? Läs våra vanligaste frågor och svar här nedan eller kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig.

FAQ

Har du en fråga? Läs våra vanligaste frågor och svar här nedan eller kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig.

Varför ska jag välja Pick up Storage?

Om du är som oss och gillar schysta villkor och service då är vi något för dig. Vi är ett schyst, kundfokuserat förvaringsföretag som hjälper dig utöver förvaring, med allt från packning av ditt bohag, upphämtning och återleverans. Det är smidigare än att anlita en flyttfirma och enklare än Self Storage  – Dessutom snabbt, tryggt och prisvärt! En rätt hygglig kombo tycker vi iallafall.

Hur fungerar det?

1. På angiven tid och plats hämtar vi hos dig i våra lätta lastbilar. Oftast är vi två eller fler som kommer, men det beror helt enkelt på hur mycket vi ska hämta.

 

2. Vi hämtar upp från trottoar eller inifrån ditt hem beroende på vad du bokat.

 

3. Vi checkar av dina inventarierna och du signerar vårt kontrakt.

 

4. Vi plockar in i lastbilen, spänner fast och skyddar med flyttfiltar.

 

5. Vi tar betalt för hämtservicen, stänger igen, säger hej då och åker till våra förrådsanläggningar.

 

Nu kan du slappna av. Vår lagerpersonalen förbereder din förrådsbox. När lastbilen anländer plockar de in alla dina saker i förrådsboxen, staplar, fixar, justerar och bommar igen. Du får ett nummer, en rad och placering. Allt registreras i vårt lagerprogram som håller reda på vart just din eller dina förrådsboxar står. Kort därefter skickas din första faktura ut. Har du valt att betala med GoCardless läggs din abonnemangsbetalning upp i systemet. Tio dagar efter förfaller din hyra till betalning.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Ja, lämna så mycket information till oss som du bara kan. Det kommer att underlätta din hämtning och återleverans avseendevärt. Bokar du packhjälp räcker det med att du öppnar dörren, går igenom inventarierna och signerar inventariekvittot. Sen sköter vi resten. Behöver du gå hemifrån ber vi dig ladda ner Swish-appen. Vi ringer eller skickar ett sms när uppdraget är slutfört med det belopp du ska betala. Väljer du att packa och emballera dina föremål själv vill vi att du packar och emballerar dina möbler med omsorg. Dina saker ska tåla normal flytthantering. Är dina saker skyddade är vi glada och i slutändan även du. Läs mer om vår policy och våra riktlinjer här.

Vad menas med att sakerna ska tåla normal flytthantering?

Vi följer flyttbranschens standardkontrakt ( Bohag 2010 ). Ansvaret vilar på oss när vi packar och emballerar dina föremål. Gör du det själv vilar det stora ansvaret på dig som kund. Detta är praxis inom branschen, men bör alltid förtydligas.

Normal flytthantering innebär att vi ska kunna lyfta en flyttlåda utan att botten eller handtagen går sönder ( packa inte för tungt ) och förslut lådorna ordentligt. Vi ska kunna ställa ner en låda utan att glasen i lådan trillar och går sönder ( använd skydd ). Dina föremål inuti lådan ska även vara skyddade med bubbelplast, tidningspapper eller makulatur.

Dina möbler ska kunna bäras, fraktas och förvaras utan att dina saker ska få märken och gå sönder. Hela möbeln ska därför skyddas med bubbelplast eller likvärdigt. Bubbelplasten ska sitta fast ordentligt och inte trilla av vid hantering. Det krävs ett par lager bubbelplast för att dina saker ska vara skyddade. Använd gärna hörnskydd för extra säkerhet. Lampskärmar och mindre lösa föremål ska emballeras och sedan packas ner i flyttlådor. Soffor och madrasser skyddas bäst med våra säng och sofföverdrag. Var noggrann med att markera ömtåliga objekt och föremål med tydlig varningstext så att den som hanterar föremålet kan vidta nödvändiga åtgärder.

Våra medarbetare är professionella och kommer hantera dina saker med största omtanke och försiktighet. Vi gör detta för att kunna garantera dig som kund en trygg och säker förvaring. Dina saker är viktiga för oss!

Hur förvarar ni mina saker?

Vi förvarar dina saker i uppvärmda och ventilerade förvaringslokaler. Alla kunder tilldelas separata förvaringsboxar. Förrådsboxarna är numrerade och placeras i våra förvaringslokaler. Vår lagerpersonal plockar fram dem när det är dax för din retur eller ditt besök.

Hur fungerar det med försäkring?

Hos oss är det din hemförsäkring som täcker din förvaring hos oss genom det så kallade bortaskyddet. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på dina villkor. Är du företagare eller ska flytta utomlands och inte har en hemförsäkring? Då löser du detta enklast genom att mejla kundsupport så hjälper de dig vidare. Gällande flytten innehar vi ansvarsförsäkring för att trygga transporten i fall olyckan skulle vara framme. Men notera att enligt bohag 2010 ansvarar du som konsument för alla skador som kan anses bero på brister i packning eller demontering som du själv utfört. Du bör därför för egen del teckna en objektförsäkring som omfattar skador på bohaget för de fall Pick up Storage inte är ersättningsskyldiga. Är du osäker på hur du packar, boka vår pack och emballeringstjänst.

Kan jag boka hämtning och återleverans från olika adresser?

Ja det går alldeles utmärkt förutsatt att adressen ligger i Stockholm, Uppsala eller Norrtälje.

Vad gör jag om olyckan varit framme?

Har olyckan varit framme och något kommit till skada fyller du i reklamationsformuläret. Skadeanmälan – Använd formuläret här (nytt fönster). Ange skadan och dokumentera med bilder. 

En skada som är dold vid mottagande skall anmälas via reklamationsformuläret senast 14 dagar efter mottagen leverans. Synlig skada ska noteras omedelbart vid leverans och rapporteras direkt till Pick up Storage medarbetare vid leverans. Be våra medarbetare att anteckna skadan på handdatorn innan du undertecknar mottagandet. Därefter fyller ni i reklamationsformuläret. Det är viktigt att ni inte säljer, kasserar eller reparerar godset utan att först kontakta oss. Emballaget måste finnas kvar för att ärendet ska kunna hanteras.

Gäller ditt ärende saknade föremål ska du istället ringa eller mejla till oss.

 

Hur stora förråd har ni?

Vi har en uthyrningskapacitet på flera tusen kvadratmetrar så det finns egentligen ingen begränsning på hur mycket du kan förvara hos oss. Vi bygger upp din förrådsbox efter ditt behov. Ett mycket enkelt och prisvärt alternativ eftersom du bara betalar för ytan du utnyttjar.

Hur bokar jag ett förråd?

Du bokar enklast här på hemsidan Se pris och boka online. Här kan du både se din ungefärliga yta och boka ditt förråd. Du är också varmt välkommen att kontakta våra medarbetare på 08 – 128 79 000 eller mejla till kundsupport@pickupstorage.se. För offert eller prisförslag baserat på just dina saker fyller du istället i vårt formulär få prisförslag.

 

Kan jag besöka mitt förråd

Du kan besöka ditt förråd vardagar 09:00 – 17:00 på en förbokad tid. Vi debiterar en in & uttagsavgift på 349 kr / förrådsbox per besökstillfälle. Besöket ska betalas i förskott vid bokning.

Vid ditt besök kan du få hjälp av en av våra trevliga lagerkillar, Men smidigaste är såklart att boka utkörning av dina saker.

Hur säger jag upp mitt förråd?

Du säger upp ditt förråd genom att mejla kundsupport. Förrådet ska sägas upp senast en (1) månad innan nästa hyresperiod påbörjas. Vi rekommenderar dig att boka utlämning eller utkörning minst fjorton dagar i förväg, men allra helst samtidigt som när du säger upp förrådet, för att vi ska kunna hitta en lämplig tid som passar dig.

Avbokningar eller ombokningar, hur fungerar det?

När du har mottagit din orderbekräftelse anses ditt förråd och upphämtning vara bokad. Du har möjlighet att avboka eller ändra datum i din bokning fram till fjorton (14 ) dagar innan din upphämtning eller utkörning kostnadsfritt. För avbeställningar efter fjorton (14)
dagar tar vi ut en avgift på 1000 kr i arbetskostnad för att respektera våra förberedelser. För
ombokningar efter sju ( 7 ) dagar tar vi ut en avgift på 500 kr. Notera, vid sen avbokning eller
ombokning kommer vi inte kunna garantera en ny tid inom de närmsta 14 dagarna. Vid misslyckad
leverans och upphämtning debiterar vi som minst tre (3) timmar i arbetskostnad. Detta för att respektera de förberedelser vi gör och att vi avböjt andra förfrågningar den bokade tiden och datumet.

Jag har läst att företaget måste ha transporttillstånd?

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. Tyvärr är det alldeles för många företag inom flytt som inte har detta. För att du som kund ska känna dig säker på att dina saker hanteras proffsigt och korrekt, be alltid om registreringsnumret på företagets transportmedel. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter. Dessutom är dina saker oförsäkrade. Det krävs nämligen ett transporttillstånd för att kunna teckna en transportöransvarsförsäkring.

För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Vi har självfallet ett transporttillstånd, försäkringar och hög kreditvärdighet.

Är det något ni inte tar emot?

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 100 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.

Hur räknar ni ut min förrådsyta?

Ska du förvara hela ditt bohag är det lättast att ange din boyta så räknar vi ut din ungefärliga förrådsyta. På sidan se pris och boka kan du se några av de vanligaste förrådsstorlekarna. För att kunna göra en rätt bedömning behöver du även upplysa oss om eventuella extraförråd, utemöbler, cyklar, barnvagnar etc. Allt detta är exempel på saker som påverkar  förrådsytan. Det är viktigt att du som kund förstår att ytan både kan bli mer eller mindre än den bokade. Om du lämnar en inventarieförteckning kommer vi att kunna göra en mycket bättre uppskattning. I slutändan betalar du alltid för den yta dina saker upptar i förrådet. Dessto mer information du lämnar till oss desto tydligare prisuppskattning kommer vi att kunna ge dig.

Hur betalar jag?

Du betalar din upphämtning eller utkörning direkt på plats om inget annat avtalats. Du kan välja mellan att betala med kort eller Swish. Om du själv inte kan vara på plats kan du även betala via en betallänk som skickas ut på mejl eller sms direkt efter din upphämtning/utkörning. Kvitto skickas på begäran direkt efter betalning.

Hyran betalar du i förskott, en gång i månaden, via abonnemangstjänsten GoCardless om inget annat avtalats. Första dragningen sker 8 – 10 arbetsdagar efter din upphämtning.

Om du valt faktura mejlas den ut till din angiven e-postadress strax efter er upphämtning och därefter en gång i månaden på den dagen som er upphämtning skedde (en fakturaavgift på 50 kr tillkommer).

T ex hämtas era saker den 1:a mars skickas faktura ut den 1:a varje månad. Förfallotiden är tio (10) dagar. Samma princip gäller vid abonnemangsbetalning. Men vi tar inte ut någon extra avgift vid abonnemangsbetalning eftersom det sker per automatik. Hyran dras fram till den dagen du hämtar eller vi kör ut dina saker igen.

Varför ska jag välja Pick up Storage?

Om du är som oss och gillar schysta villkor och service då är vi något för dig. Vi är ett schyst, kundfokuserat förvaringsföretag som hjälper dig utöver förvaring, med allt från packning av ditt bohag, upphämtning och återleverans. Det är smidigare än att anlita en flyttfirma och enklare än Self Storage  – Dessutom snabbt, tryggt och prisvärt! En rätt hygglig kombo tycker vi iallafall. Läs gärna våra omdömen på Trustpilot.

 

Hur bokar jag ett förråd?

Du bokar enklast här på hemsidan Se pris och boka online. Här kan du både se din ungefärliga yta och boka ditt förråd. Du är också varmt välkommen att kontakta våra medarbetare på 08 – 128 79 000 eller mejla till kundsupport@pickupstorage.se. För offert eller prisförslag baserat på just dina saker fyller du istället i vårt formulär få prisförslag.

Hur fungerar det?

1. På angiven tid och plats hämtar vi hos dig i våra lätta lastbilar. Oftast är vi två eller fler som kommer, men det beror helt enkelt på hur mycket vi ska hämta.

 

2. Vi hämtar upp från trottoar eller inifrån ditt hem beroende på vad du bokat.

 

3. Vi checkar av dina inventarierna och du signerar vårt kontrakt.

 

4. Vi plockar in i lastbilen, spänner fast och skyddar med flyttfiltar.

 

5. Vi tar betalt för hämtservicen, stänger igen, säger hej då och åker till våra förrådsanläggningar.

 

Nu kan du slappna av. Vår lagerpersonalen förbereder din förrådsbox. När lastbilen anländer plockar de in alla dina saker i förrådsboxen, staplar, fixar, justerar och bommar igen. Du får ett nummer, en rad och placering. Allt registreras i vårt lagerprogram som håller reda på vart just din eller dina förrådsboxar står. Kort därefter skickas din första faktura ut. Har du valt att betala med GoCardless läggs din abonnemangsbetalning upp i systemet. Tio dagar efter förfaller din hyra till betalning.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Ja, lämna så mycket information till oss som du bara kan. Det kommer att underlätta din hämtning och återleverans avseendevärt. Bokar du packhjälp räcker det med att du öppnar dörren, går igenom inventarierna och signerar inventariekvittot. Sen sköter vi resten. Behöver du gå hemifrån ber vi dig ladda ner Swish-appen. Vi ringer eller skickar ett sms när uppdraget är slutfört med det belopp du ska betala. Väljer du att packa och emballera dina föremål själv vill vi att du packar och emballerar dina möbler med omsorg. Dina saker ska tåla normal flytthantering. Är dina saker skyddade är vi glada och i slutändan även du. Läs mer om vår policy och våra riktlinjer här.

Vad menas med att sakerna ska tåla normal flytthantering?

Vi följer flyttbranschens standardkontrakt ( Bohag 2010 ). Ansvaret vilar på oss när vi packar och emballerar dina föremål. Gör du det själv vilar det stora ansvaret på dig som kund. Detta är praxis inom branschen, men bör alltid förtydligas.

Normal flytthantering innebär att vi ska kunna lyfta en flyttlåda utan att botten eller handtagen går sönder ( packa inte för tungt ) och förslut lådorna ordentligt. Vi ska kunna ställa ner en låda utan att glasen i lådan trillar och går sönder ( använd skydd ). Dina föremål inuti lådan ska även vara skyddade med bubbelplast, tidningspapper eller makulatur.

Dina föremål inuti lådan ska även vara skyddade med bubbelplast eller makulatur. Dina möbler ska kunna bäras, fraktas och förvaras utan att dina saker ska få märken och gå sönder. Hela möbeln ska därför skyddas med bubbelplast eller likvärdigt. Bubbelplasten ska sitta fast ordentligt och inte trilla av vid hantering. Det krävs ett par lager bubbelplast för att dina saker ska vara skyddade. Använd gärna hörnskydd för extra säkerhet. Lampskärmar och mindre lösa föremål ska emballeras och sedan packas ner i flyttlådor. Soffor och madrasser skyddas bäst med våra säng och sofföverdrag. Var noggrann med att markera ömtåliga objekt och föremål med tydlig varningstext så att den som hanterar föremålet kan vidta nödvändiga åtgärder.

Våra medarbetare är professionella och kommer hantera dina saker med största omtanke och försiktighet. Vi gör detta för att kunna garantera dig som kund en trygg och säker förvaring. Dina saker är viktiga för oss!

Hur stora förråd har ni?

Vi har en uthyrningskapacitet på flera tusen kvadratmetrar så det finns egentligen ingen begränsning på hur mycket du kan förvara hos oss. Vi bygger upp din förrådsbox efter ditt behov. Ett mycket enkelt och prisvärt alternativ eftersom du bara betalar för ytan du utnyttjar.

Hur förvarar ni mina saker?

Vi förvarar dina saker i uppvärmda och ventilerade förvaringslokaler. Alla kunder tilldelas separata förvaringsboxar. Förrådsboxarna är numrerade och placeras i våra stora förvaringslokaler. Vår lagerpersonal plockar fram dem när det är dax för din retur eller ditt besök.

Hur fungerar det med försäkring?

Hos oss är det din hemförsäkring som täcker din förvaring hos oss genom det så kallade bortaskyddet. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på dina villkor. Är du företagare eller ska flytta utomlands och inte har en hemförsäkring? Då löser du detta enklast genom att mejla kundsupport så hjälper de dig vidare. Gällande flytten innehar vi ansvarsförsäkring för att trygga transporten i fall olyckan skulle vara framme. Men notera att enligt bohag 2010 ansvarar du som konsument för alla skador som kan anses bero på brister i packning eller demontering som du själv utfört. Du bör därför för egen del teckna en objektförsäkring som omfattar skador på bohaget för de fall Pick up Storage inte är ersättningsskyldiga. Är du osäker på hur du packar, boka vår pack och emballeringstjänst.

Jag har läst att företaget måste ha transporttillstånd?

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. Tyvärr är det alldeles för många företag inom flytt som inte har detta. För att du som kund ska känna dig säker på att dina saker hanteras proffsigt och korrekt, be alltid om registreringsnumret på företagets transportmedel. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter.

För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Vi har självfallet ett transporttillstånd, försäkringar och hög kreditvärdighet.

Kan jag besöka mitt förråd?

Du kan besöka ditt förråd vardagar 09:00 – 17:00 på en förbokad tid. Vi debiterar en in & uttagsavgift på 349 kr / förrådsbox per besökstillfälle. Besöket ska betalas i förskott vid bokning. 

Vid ditt besök kan du få hjälp av en av våra trevliga lagerkillar, ifall något skulle vara för tungt eller otympligt för dig att lyfta själv. Men smidigaste är såklart att boka utkörning av dina saker.

Hur säger jag upp mitt förråd?

Du säger upp ditt förråd genom att mejla kundsupport. Förrådet ska sägas upp senast en (1) månad innan nästa hyresperiod påbörjas. Vi rekommenderar dig att boka utlämning eller utkörning minst fjorton dagar i förväg, men allra helst samtidigt som när du säger upp förrådet, för att vi ska kunna hitta en lämplig tid som passar dig.

Avbokningar eller ombokningar, hur fungerar det?

När du har mottagit din orderbekräftelse anses ditt förråd och upphämtning vara bokad.Du har möjlighet att avboka eller ändra datum i din bokning fram till fjorton (14 ) dagar innan din upphämtning eller utkörning kostnadsfritt. För avbeställningar efter fjorton (14) dagar tar vi ut en avgift på 1000 kr i arbetskostnad för att respektera våra förberedelser. För ombokningar efter sju ( 7 ) dagar tar vi ut en avgift på 500 kr. Notera, vid sen avbokning eller ombokning kommer vi inte kunna garantera en ny tid inom de närmsta 14 dagarna. Vid misslyckad leverans och upphämtning debiterar vi som minst tre (3) timmar i arbetskostnad. Detta för att respektera de förberedelser vi gör och att vi avböjt andra förfrågningar den bokade tiden och datumet.

Är det något ni inte tar emot?

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 100 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.

Hur räknar ni ut min förrådsyta?

Ska du förvara hela ditt bohag är det lättast att ange din boyta så räknar vi ut din ungefärliga förrådsyta. På sidan se pris och boka kan du se några av de vanligaste förrådsstorlekarna. För att kunna göra en rätt bedömning behöver du även upplysa oss om eventuella extraförråd, utemöbler, cyklar, barnvagnar etc. Allt detta är exempel på saker som påverkar  förrådsytan. Det är viktigt att du som kund förstår att ytan både kan bli mer eller mindre än den bokade. Om du lämnar en inventarieförteckning kommer vi att kunna göra en mycket bättre uppskattning. I slutändan betalar du alltid för den yta dina saker upptar i förrådet. Dessto mer information du lämnar till oss desto tydligare prisuppskattning kommer vi att kunna ge dig.

Hur betalar jag?

Du betalar din upphämtning eller utkörning direkt på plats om inget annat avtalats. Du kan välja mellan att betala med kort eller Swish. Om du själv inte kan vara på plats kan du betala via Swish eller en betallänk som skickas ut på mejl eller sms direkt efter din upphämtning/utkörning. Kvitto skickas på begäran direkt efter betalning.

Hyran betalar du i förskott, en gång i månaden, via abonnemangstjänsten GoCardless om inget annat avtalats. Första dragningen sker 8 – 10 arbetsdagar efter din upphämtning. Det är du som kund som ansvarar över att fylla i dina betalningsuppgifter innan hämtning. Om du inte gör detta skickar vi faktura och då tillkommer det en fakturaavgift på 50 kr.

Fakturan mejlas ut till din angiven e-postadress strax efter din upphämtning och därefter en gång i månaden på den dagen som din upphämtning skedde.

T ex hämtas dina saker den 1:a mars skickas faktura ut den 1:a varje månad. Förfallotiden är tio (10) dagar. Samma princip gäller vid abonnemangsbetalning. Men vi tar inte ut någon extra avgift vid abonnemangsbetalning eftersom den sker per automatik. Hyran dras fram till den dagen du hämtar eller vi kör ut dina saker igen.

Kan jag boka hämtning och återleverans från olika adresser?

Ja det går alldeles utmärkt förutsatt att adressen ligger i Stockholm, Uppsala eller Norrtälje.

Vad händer om olyckan varit framme?

Har olyckan varit framme och något kommit till skada fyller du i reklamationsformuläret. Skadeanmälan –Använd formuläret här (nytt fönster). Ange skadan och dokumentera med bilder. 

En skada som är dold vid mottagande skall anmälas via reklamationsformuläret senast 14 dagar efter mottagen leverans. Synlig skada ska noteras omedelbart vid leverans och rapporteras direkt till Pick up Storage medarbetare vid leverans. Be våra medarbetare att anteckna skadan på handdatorn innan du undertecknar mottagandet. Därefter fyller ni i reklamationsformuläret. Det är viktigt att ni inte säljer, kasserar eller reparerar godset utan att först kontakta oss. Emballaget måste finnas kvar för att ärendet ska kunna hanteras.

Gäller ditt ärende saknade föremål ska du istället ringa eller mejla till oss.