Chat with us, powered by LiveChat
Prata med en förrådsexpert 08-128 79 000

FAQ

Har du en fråga? Läs våra vanligaste frågor och svar här nedan eller kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig.

FAQ

Har du en fråga? Läs våra vanligaste frågor och svar här nedan eller kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig.

Varför ska jag välja Pick up Storage?

Om du är som oss och gillar schysta villkor och service då är vi något för dig. Vi är ett schyst, kundfokuserat förvaringsföretag som hjälper dig utöver förvaring, med allt från packning av ditt bohag, upphämtning och återleverans. Det är smidigare än att anlita en flyttfirma och enklare än Self Storage  – Dessutom snabbt, tryggt och prisvärt! En rätt hygglig kombo tycker vi iallafall. Läs gärna våra omdömen på Trustpilot.

Hur fungerar det?

1. På angiven tid och plats hämtar vi hos dig i våra lätta lastbilar. Oftast är vi två eller fler som kommer, men det beror helt enkelt på hur mycket vi ska hämta.

 

2. Vi hämtar upp från trottoar eller inifrån ditt hem beroende på vad du bokat.

 

3. Vi checkar av dina inventarierna och du signerar vårt kontrakt.

 

4. Vi plockar in i lastbilen, spänner fast och skyddar med flyttfiltar.

 

5. Vi tar betalt för hämtservicen, stänger igen, säger hej då och åker till våra förrådsanläggningar.

 

Nu kan du slappna av. Vår lagerpersonalen förbereder din förrådsbox. När lastbilen anländer plockar de in alla dina saker i förrådsboxen, staplar, fixar, justerar och bommar igen. Du får ett nummer, en rad och placering. Allt registreras i vårt lagerprogram som håller reda på vart just din eller dina förrådsboxar står. Kort därefter skickas din första faktura ut. Har du valt att betala med GoCardless läggs din abonnemangsbetalning upp i systemet. Tio dagar efter förfaller din hyra till betalning.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Bokar du packhjälp räcker det med att du öppnar dörren och sen sköter vi resten. Väljer du istället att packa själv så vill vi att du packar och emballerar dina möbler med omsorg. Dina saker ska tåla normal flytthantering. Köp gärna våra magasineringsfiltar för extra komfort. Så länge dina saker är skyddade är vi glada och i slutändan även du. Läs mer om vår policy och våra riktlinjer här.

Vad menas med att sakerna ska tåla normal flytthantering?

Vi följer flyttbranschens standardkontrakt ( Bohag 2010 ). Ansvaret vilar på oss när vi packar och emballerar dina föremål. Gör du det själv vilar det stora ansvaret på kunden. Detta är praxis inom branschen, men bör alltid förtydligas.

Normal flytthantering innebär att vi ska kunna lyfta en flyttlåda utan att botten eller handtagen går sönder ( packa inte för tungt ) och vi ska kunna ställa ner en låda utan att glasen i lådan trillar och går sönder. Dina föremål inuti lådan ska vara skyddade med bubbelplast eller makulatur. Dina möbler ska kunna bäras, fraktas och förvaras utan att dina saker ska få märken och gå sönder. Hela möbeln ska därför skyddas med bubbelplast eller likvärdigt. Bubbelplasten ska sitta fast ordentligt och inte trilla av vid hantering. Lampskärmar och mindre lösa föremål ska emballeras och sedan packas ner i flyttlådor. Soffor och madrasser skyddas bäst med våra säng och sofföverdrag.

Våra medarbetare är professionella och kommer hantera dina saker med största omtanke och försiktighet. Vi gör detta för att kunna garantera dig som kund en trygg och säker förvaring. Dina saker är viktiga för oss!

Hur förvarar ni mina saker?

Vi förvarar dina saker i uppvärmda och ventilerade förvaringslokaler. Alla kunder tilldelas separata förvaringsboxar. Förrådsboxarna är numrerade och placeras i våra stora förvaringslokaler. Vår lagerpersonal plockar fram dem när det är dax för din retur eller ditt besök.

Hur fungerar det med försäkring?

Hos oss är det din hemförsäkring som täcker din förvaring hos oss genom det så kallade bortaskyddet. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på dina villkor. Är du företagare eller ska flytta utomlands och inte har en hemförsäkring? Då löser du detta enklast genom att mejla kundsupport så hjälper de dig vidare. Gällande flytten innehar vi ansvarsförsäkring för att trygga transporten i fall olyckan skulle vara framme. Men notera att enligt bohag 2010 ansvarar du som konsument för alla skador som kan anses bero på brister i packning eller demontering som du själv utfört. Du bör därför för egen del teckna en objektförsäkring som omfattar skador på bohaget för de fall Pick up Storage inte är ersättningsskyldiga. Är du osäker på hur du packar, boka vår pack och emballeringstjänst.

Hur stora förråd har ni?

Vi har en uthyrningskapacitet på flera tusen kvadratmetrar så det finns egentligen ingen begränsning på hur mycket du kan förvara hos oss. Vi bygger upp din förrådsbox efter ditt behov. Ett mycket enkelt och prisvärt alternativ eftersom du bara betalar för ytan du utnyttjar.

Hur bokar jag ett förråd?

Du bokar enklast genom att fylla i vårt online-formulär. Där kan du både uppskatta din yta, få prisförslag och reservera ditt förråd. Du är också varmt välkommen att kontakta våra medarbetare på 08 – 128 79 000 eller mejla till kundsupport@pickupstorage.se.

Kan jag besöka mitt förråd

Du kan besöka ditt förråd en gång i kvartalet helt kostnadsfritt på en förbokad tid. Därefter debiterar vi 399kr per besök. Du får hjälp utav en av våra trevliga lagerkillar, ifall något skulle vara för tungt eller otympligt för dig att lyfta själv. Men smidigaste är såklart att boka utkörning av dina saker.

Hur säger jag upp mitt förråd?

Du säger upp ditt förråd genom att mejla eller ringa till kundsupport. Vi har varken uppsägningstid eller bindningstid. Vi rekommenderar dig att boka utlämning eller utkörning minst sju dagar innan, men allra helst tidigare för att vi ska kunna hitta en lämplig tid som passar dig.

Avbokningar eller ombokningar, hur fungerar det?

När du har mottagit din orderbekräftelse anses ditt förråd och upphämtning vara bokad. Du har därefter möjlighet att avboka eller ändra i din bokning fram till 48 timmar innan din upphämtning eller utkörning kostnadsfritt. Därefter tar vi ut en avgift på minst två timmars arbetstid för att respektera lagerpersonalens tid, vår planering och vår uppkörningskostnad.

Jag har läst att företaget måste ha transporttillstånd?

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. Tyvärr är det alldeles för många företag inom flytt som inte har detta. För att du som kund ska känna dig säker på att dina saker hanteras proffsigt och korrekt, be alltid om registreringsnumret på företagets transportmedel. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter.

För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Vi har självfallet ett transporttillstånd, försäkringar och hög kreditvärdighet.

Är det något ni inte tar emot?

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 100 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.

Varför ska jag välja Pick up Storage?

Om du är som oss och gillar schysta villkor och service då är vi något för dig. Vi är ett schyst, kundfokuserat förvaringsföretag som hjälper dig utöver förvaring, med allt från packning av ditt bohag, upphämtning och återleverans. Det är smidigare än att anlita en flyttfirma och enklare än Self Storage  – Dessutom snabbt, tryggt och prisvärt! En rätt hygglig kombo tycker vi iallafall. Läs gärna våra omdömen på Trustpilot.

 

Hur bokar jag ett förråd?

Du bokar enklast genom att fylla i vårt online-formulär. Där kan du både uppskatta din yta, få prisförslag och reservera ditt förråd. Du är också varmt välkommen att kontakta våra medarbetare på 08 – 128 79 000 eller genom att fylla i vårt kontaktformulär ovan.

Hur fungerar det?

1. På angiven tid och plats hämtar vi hos dig i våra lätta lastbilar. Oftast är vi två eller fler som kommer, men det beror helt enkelt på hur mycket vi ska hämta.

 

2. Vi hämtar upp från trottoar eller inifrån ditt hem beroende på vad du bokat.

 

3. Vi checkar av dina inventarierna och du signerar vårt kontrakt.

 

4. Vi plockar in i lastbilen, spänner fast och skyddar med flyttfiltar.

 

5. Vi tar betalt för hämtservicen, stänger igen, säger hej då och åker till våra förrådsanläggningar.

 

Nu kan du slappna av. Vår lagerpersonalen förbereder din förrådsbox. När lastbilen anländer plockar de in alla dina saker i förrådsboxen, staplar, fixar, justerar och bommar igen. Du får ett nummer, en rad och placering. Allt registreras i vårt lagerprogram som håller reda på vart just din eller dina förrådsboxar står. Kort därefter skickas din första faktura ut. Har du valt att betala med GoCardless läggs din abonnemangsbetalning upp i systemet. Tio dagar efter förfaller din hyra till betalning.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Bokar du packhjälp räcker det med att du öppnar dörren och sen sköter vi resten. Väljer du istället att packa själv så vill vi att du packar och emballerar dina möbler med omsorg. Dina saker ska tåla normal flytthantering. Köp gärna våra magasineringsfiltar för extra komfort. Så länge dina saker är skyddade är vi glada och i slutändan även du. Läs mer om vår policy och våra riktlinjer här.

Vad menas med att sakerna ska tåla normal flytthantering?

Vi följer flyttbranschens standardkontrakt ( Bohag 2010 ). Ansvaret vilar på oss när vi packar och emballerar dina föremål. Gör du det själv vilar det stora ansvaret på kunden. Detta är praxis inom branschen, men bör alltid förtydligas.

Normal flytthantering innebär att vi ska kunna lyfta en flyttlåda utan att botten eller handtagen går sönder ( packa inte för tungt ) och vi ska kunna ställa ner en låda utan att glasen i lådan trillar och går sönder. Dina föremål inuti lådan ska vara skyddade med bubbelplast eller makulatur. Dina möbler ska kunna bäras, fraktas och förvaras utan att dina saker ska få märken och gå sönder. Hela möbeln ska därför skyddas med bubbelplast eller likvärdigt. Bubbelplasten ska sitta fast ordentligt och inte trilla av vid hantering. Lampskärmar och mindre lösa föremål ska emballeras och sedan packas ner i flyttlådor. Soffor och madrasser skyddas bäst med våra säng och sofföverdrag.

Våra medarbetare är professionella och kommer hantera dina saker med största omtanke och försiktighet. Vi gör detta för att kunna garantera dig som kund en trygg och säker förvaring. Dina saker är viktiga för oss!

Hur stora förråd har ni?

Vi har en uthyrningskapacitet på flera tusen kvadratmetrar så det finns egentligen ingen begränsning på hur mycket du kan förvara hos oss. Vi bygger upp din förrådsbox efter ditt behov. Ett mycket enkelt och prisvärt alternativ eftersom du bara betalar för ytan du utnyttjar.

Hur förvarar ni mina saker?

Vi förvarar dina saker i uppvärmda och ventilerade förvaringslokaler. Alla kunder tilldelas separata förvaringsboxar. Förrådsboxarna är numrerade och placeras i våra stora förvaringslokaler. Vår lagerpersonal plockar fram dem när det är dax för din retur eller ditt besök.

Hur fungerar det med försäkring?

Hos oss är det din hemförsäkring som täcker din förvaring hos oss genom det så kallade bortaskyddet. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på dina villkor. Är du företagare eller ska flytta utomlands och inte har en hemförsäkring? Då löser du detta enklast genom att mejla kundsupport så hjälper de dig vidare. Gällande flytten innehar vi ansvarsförsäkring för att trygga transporten i fallolyckan skulle vara framme. Men notera att enligt bohag 2010 ansvarar du som konsument för alla skador som kan anses bero på brister i packingen eller demonteringen som du själv utfört. Du bör därför för egen del teckna objektförsäkring som omfattar skador på bohaget för de fall Pick up Storage inte är ersättningsskyldiga. Är du osäker på hur du packar, boka vår pack och emballeringstjänst.

Jag har läst att företaget måste ha transporttillstånd?

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. Tyvärr är det alldeles för många företag inom flytt som inte har detta. För att du som kund ska känna dig säker på att dina saker hanteras proffsigt och korrekt, be alltid om registreringsnumret på företagets transportmedel. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter.

För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Vi har självfallet ett transporttillstånd, försäkringar och hög kreditvärdighet.

Kan jag besöka mitt förråd?

Du kan besöka ditt förråd en gång i kvartalet helt kostnadsfritt på en förbokad tid. Därefter debiterar vi 399kr per besök. Du får hjälp utav en av våra trevliga lagerkillar, ifall något skulle vara för tungt eller otympligt för dig att lyfta själv. Men smidigaste är såklart att boka utkörning av dina saker.

Hur säger jag upp mitt förråd?

Du säger upp ditt förråd genom att mejla eller ringa till kundsupport. Vi har varken uppsägningstid eller bindningstid. Vi rekommenderar dig att boka utlämning eller utkörning minst sju dagar innan, men allra helst tidigare för att vi ska kunna hitta en lämplig tid som passar dig.

Avbokningar eller ombokningar, hur fungerar det?

När du har mottagit din orderbekräftelse anses ditt förråd och upphämtning vara bokad. Du har därefter möjlighet att avboka eller ändra i din bokning fram till 48 timmar innan din upphämtning eller utkörning kostnadsfritt. Därefter tar vi ut en avgift på minst två timmars arbetstid för att respektera lagerpersonalens tid, vår planering och vår uppkörningskostnad.

Är det något ni inte tar emot?

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 100 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.