PRATA MED EN FÖRRÅDSEXPERT 08-128 79 000

?

FAQ

?

FAQ

Varför ska jag välja Pick up Storage?

För att vi är ett schyst, kundfokuserat företag som är väldigt mycket smidigare än ett vanligt Self storage – Dessutom Snabbt, tryggt och prisvärt! En rätt hygglig kombo. Läs gärna våra omdömen på Trustpilot.

Hur funkar det?

  1. På angiven tid och plats hämtar vi hos dig i våra lätta lastbilar. Oftast är vi två eller fler som kommer, men det beror helt enkelt på hur mycket vi ska hämta.
  2. Vi hämtar upp från trottoar eller inifrån ditt hem beroende på vad du bokat.
  3. Vi checkar av dina inventarierna och du signerar.
  4. Vi plockar in i lastbilen, spänner fast och skyddar med flyttfiltar.
  5. Vi tar betalt för hämtservicen, stänger igen, säger hej då och åker till våra förrådsanläggningar.

Nu kan du slappna av. Vår lagerpersonalen förbereder din förrådsbox. När lastbilen anländer plockar de in alla dina saker i förrådsboxen, staplar, fixar, justerar och bommar igen. Du får ett nummer, en rad och placering. Allt registreras i vårt lagerprogram som håller reda på vart just din eller dina lådor står.

Kort därefter skickas din första faktura ut. Har du valt att betala med GoCardless läggs din abonnemangsbetalning upp i systemet. Tio dagar efter förfaller din hyra till betalning.

Hur stora förråd har ni?

Vi har en uthyrningskapacitet på flera tusen kvadratmetrar så det finns egentligen ingen begränsning på hur mycket du kan förvara hos oss. Vi bygger upp din förrådsbox efter ditt behov. Ett mycket enkelt och prisvärt alternativ  eftersom du bara betalar för ytan du utnyttjar.

Har jag tillgång till mitt förråd?

Med vårt paket Flex har du fri tillgång till ditt förråd en gång i veckan på en förbokad tid. Du får dessutom hjälp utav en av våra trevliga lagerkillar, ifall något skulle vara för tungt eller otympligt för dig att lyfta själv. Bokar du ett av våra andra två paket kör vi ut dina saker mot en tilläggsavgift.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Bokar du packhjälp räcker det med att du öppnar dörren och sen sköter vi resten. Väljer du istället att packa själv så vill vi att du packar och emballerar dina möbler med omsorg. Köp gärna våra magasineringsfiltar för extra comfort. Bokar du vårt paket flyttfrid så ingår våra magasineringsfiltar under din förvaring. Så länge dina saker är skyddade så är vi glada och i slutändan även du. Läs mer om vår policy och våra riktlinjer här.

Hur förvarar ni mina saker?

Vi förvarar dina saker i uppvärmda och ventilerade förvaringslokaler. Alla kunder tilldelas separata förvaringsboxar. Så nej dina saker blandas inte ihop med andras. Förrådsboxarna är numrerade och placeras i våra stora förvaringslokaler. Vår lagerpersonal plockar fram dem när det är dax för din retur eller ditt besök.

Hur säger jag upp mitt förråd?

Du säger upp ditt förråd genom att mejla eller ringa till kundsupport. Väljer du vårt flytt och renoverings paket har vi ingen uppsägningstid annars är det trettio dagar som gäller. Uppsägningen ska ske senast trettio dagar innan en ny hyresperiod påbörjas.

Vad menas med trettio dagars uppsägningstid?

Din hyresperiod börjar samma datum som upphämtningen äger rum. Om du påbörjar hyresperioden ex. den 22:a maj så påbörjas en ny hyresperiod den 22:a varje månad. Om du exempelvis vill avsluta din förvaring och få tillbaka dina saker den 25:e juli så ska du säga upp förrådet senast den 22:a juni. Om du bokat vårt flytt och renoveringspaket gäller uppsägningstid inte dig.

Hur bokar jag ett förråd?

Du uppskattar din preliminära förrådsyta eller låter oss göra det. Sen är det bara att tuta och köra. Du bokar enklast ditt förråd online.

  1. Välj ett av våra tre förrådspaket
  2. Fyll i din preliminära förrådsyta och dina kontaktuppgifter
  3. Välj upphämtningadress och önskat upphämtningsdatum
  4. Välj mellan att boka upphämtning från trottoar eller inifrån hem
  5. Klart!

Är det något ni inte tar emot?

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 100 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.

Avbokningar eller ombokningar, hur funkar det?

När du har godkänt din order eller utkörning är det kostnadsfritt att avbeställa din upphämtning eller utkörning givet att detta avbokas senast 48 timmar innan bokat datum. För avbeställningar efter 48 timmar tar vi ut en avgift på minst 500 kr eller en (1) månadshyra för att respektera förarens tid och vår uppkörningskostnad.

Hur fungerar det med försäkring?

Bokar du vart paket långtid eller flyttfrid ingår försäkring upp till 50 000 kr. Väljer du vårt paket flex är det din hemförsäkring som täcker din förvaring hos oss genom det så kallade bortaskyddet. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på dina villkor.

Måste jag emballera?

För att spara plats i förrådsboxen utnyttjar vi höjden. Vilket betyder att vi staplar föremål ovanpå varandra. För att undvika eventuella repor så är det emballage eller magasineringsfiltar som gäller.

Vi förstår att det kan kännas jobbigt att behöva packa och emballera allt helt själv. Även detta kan vi hjälpa dig med. Därför erbjuder vi packhjälp! Boka en av våra suveräna packmästare. Du kommer inte att ångra dig. Dessutom vilar allt ansvar på oss, eftersom det är vi som packat ditt bohag. No question asked! Detta betyder även att om du inte skyddar dina saker så kan vi inte garantera att det inte blir någon repa hur försiktiga vi än är. Detta är egentligen ingenting nytt och står inskrivet i bohag 2010 (flyttbranschens standardkontrakt) som vi allra flesta inom branschen följer. Vi vill i alla fall förtydliga detta, inget hysch hysch!

Är du på en tight budget rekommenderar vi dig åtminstone att köpa eller hyra våra magasineringsfiltar.

Jag har läst att företaget måste ha transporttillstånd?

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig på företaget som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter. Vi har självfallet ett transporttillstånd.

Hur fungerar det när jag jag vill ha tillbaka mina saker?

Om du bokar vårt paket Flex kan du både besöka ditt förråd helt fritt och hämta allt i ditt förråd själv. Men glöm då inte bort uppsägningstiden på trettio dagar när du ska avsluta din förvaring. Har du bokat ett av våra andra paket kör vi hem dina saker till valfri adress inom Stockholm mot en kostnad så klart. Detta är alltså inget som ingår.

Saknar du svar på din fråga?

Kontakta oss på kundsupport så hjälper vi dig!